Založ si blog

Ľudské gesto

Opäť je tu slnečná nedeľa. Pre mnohých ľudí znamená deň oddychu od práce, povinností, či bežného týždenného stereotypu. Je to čas, kedy vyjdú von aby sa trošku socializovali medzi priateľmi, zabavili sa s rodinou alebo sa len nadýchali čerstvého vzduchu. Aj to, hoci sa nám to môže zdať málo, občas veľmi pomôže. Pre pretriedenie myšlienok, uvedomenie si ďalšieho životného cieľa, ambícií… 

Pre kresťanov je tento čas ešte výnimočnejším. Označuje sa za deň, kedy Pán po šiestich dňoch tvorenia sveta, ten siedmy už len relaxoval a tešil sa z pohľadu na to, čo vytvoril. A tak toto dielo chodia pravidelne oslavovať a zvelebovať do kostola, na nedeľnú svätú omšu. Kresťania pozostávajúci z ľudí, ktorí ďakujú za život a všetko čo ich v ňom stretlo, ďalej tí, ktorí sú stratení, hľadajú samých seba, potrebujú pomôcť a vo viere v Boha hľadajú oporu, alebo tí, ktorí sú so svojim životom spokojní a chodia si do kostola len posedieť a popremýšľať. To však zďaleka nie je všetko. Okrem spomenutých tam chodia aj babky-demokratky, ktorých zmysel chodenia na sv. omšu mi často uniká, kedže okomentovať oblečenie najväčšej nepriateľky sa dá aj na dedinskom trhu a nájdeme tam aj deti, ktoré sa po celý čas nevedia dočkať posledného Amen, aby mohli utekať domov k sviatočnému obedu. 

A potom tam chodím ja. Občas ďakujem, občas hľadám a občas len tak sedím a je mi dobre. Počúvam kázeň, obzerám si zamračené tváre neznámych prísediacich a skúmam vzory na vyblednutom koberci. Na jednom z nich je tlačová chyba. Vymenili na ňom poradie farieb vzoru, ktorý som dodnes nepochopila. 

A vtom to príde. V ušiach mi zaznie farárov mohutný hlas: ,,Pokoj Pánov, nech je vždy s vami.“ Táto veta vo mne evokuje okamžité zdvihnutie ruky a potrasenie ruky zamračenému prísediacemu. Ale čo sa stalo? Prísediaci sa usmieva a so slovami ,,Pokoj s tebou“ mi vkladá jeho dlaň do mojej. Obzriem sa po chráme. Všade sa ozýva táto šomrajúca veta a ľudia si navzájom prekazujú to milé ľudské gesto. Môže sa to zdať obyčajné, podáme si ruky a koniec. Avšak vidím, ako sa na tridsať sekúnd všetci ľudia od detí až po babky stávajú rovnocennými, nemračia sa a s úsmevom na tvári a radosťou v srdci rozdávajú svoje dotyky. 

Je to naozaj nádherný čas plný skutočnej a čistej radosti bez znakov falošnosti. Núti ma zamyslieť sa. Nebolo by nám lepšie, keby sme sa aj k ľuďom, ktorých možno nepoznáme, aspoň raz za deň zachovali milo a ľudsky? Často sa mi stáva, že nastúpim do MHD a všetci cestujúci hľadia pred seba ako roboti. Ja s mojím otpimistickým duchom a vždy vysmiatou tvárou sa snažím k niekomu vystlať aspoň úsmev. Občas sa mi vráti, občas nie. Občas niekto k úsmevu pridá dokonca aj letmý pohyb ruky na znak zamávania, či nejasný pohyb pier. A ten moment mi dokáže zvýšiť hladinu endorfínu na nekonečné čísla. 

Veď napokon čo nás dokáže v živote najviac potešiť? Nie je to elektronika, kniha, dobré jedlo ani oblečenie, ale to, čo sa nedá kúpiť nikde a keď sa budeme snažiť, nedokáže nám to nikto vziať. Je to ten moment, keď cítime, že sme milovaní.

 

(Presne sem! ;-) )

(Presne sem chodím! 😉 )

Na svete je toľko lásky a dobra a my o tom ani netušíme

23.04.2024

Minulý rok som v Ugande strávila šesť mesiacov viac menej na jednom mieste, v centre Gift of Love pre HIV pozitívne deti, postavenom s finančnou pomocou Slovenskej katolíckej charity. Bol to čas ako z rozprávky. Spoznávala som funkcie centra, jeho ľudí a najmä deti, no okrem pár návštev miestnej základnej školy a pár úradov som nevytiahla päty z tepla domova. Žila som v [...]

Miesto, kde deti môžu byť deťmi

19.04.2024

Božie cesty sú nevyspytateľné a mám pocit, že v Ugande to platí viacnásobne. Počas môjho šesťmesačného pobytu v Ugande minulý rok sa mi s Božou pomocou podarilo rozbehnúť jeden nový pekný projekt—detský domov, v ktorom môžu vyrastať opustené deti a siroty, ktoré nie sú HIV pozitívne. Takých je tu tiež veľa. Nízka gramotnosť a nedostatok vzdelávacích [...]

Môže EduPage fungovať v Ugande?

09.04.2024

Školský systém EduPage netreba slovenskému publiku asi špeciálne predstavovať. Známy je najmä medzi učiteľmi, žiakmi a ich rodičmi. Niektorí ho chvália, niektorí naň nenachádzajú pekného slova, no pri oboch si treba uvedomiť, že softvér môže byť len tak dobrý alebo len tak zlý, ako sa ho rozhodneme používať. Podobnými slovami som sa snažila ukončiť dvojdňové [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 95
Celková čítanosť: 207362x
Priemerná čítanosť článkov: 2183x

Autor blogu