Založ si blog

Veci, ktoré za peniaze nekúpiš

Cez víkend zažil môj novovytvorený blog veľký šok. Úprimnejšie povedané, mierny otras zažila moja duša. Oh, no dobre, priznávam. Moje chorobne optimistické a večne pozitívne nabité ja lietalo v oblakoch z toho, že vôbec niekto prejavil o moje články záujem, keďže som doteraz nebola zvyknutá na takýto druh spätnej väzby. Samozrejme, že som si to nenechávala celé len pre seba v mojom vnútri, nie som predsa žiadna žena Joža Maka. Môj vonkajšok si dal celkom záležať na tom ako preukáže svoje emócie. Lietala som po celom dome hore dole krížom krážom s Jožom Rážom, s krikom som vyznávala svoju nekončiacu radosť a hlasom posunutým o dve oktávy vyššie som čítala komentáre, ktoré sa znenazdajky objavili v debate nižšie. Tento neobdobný rituál podmanil zvedavé bunky aj u môjho staršieho brata, ktorý prišiel za mnou, aby sa na vlastný zrak presvedčil o dôvode môjho náhleho výbuchu šťastného šialenstva. Chvíľu žmúril očami na plochu počítačového monitoru, potom sa odvrátil a spýtal sa ma priamo, bez premýšľania: „A za to ti aj niečo platia?“

Ehm… Chápem neodmysliteľnú dôležitosť peňazí v živote každého príslušníka rodu Homo Sapiens Sapiens. Viem, že na uspokojenie základných ľudských potrieb podľa Maslowej pyramídy potrebujeme finančné prostriedky na to, aby sme sa mohli každý deň nakŕmiť, večer pred spánkom kde hlavu skloniť, občas sa socializovať alebo kultúrne vyžiť. Avšak sme predsa ľudské bytosti, ktoré okrem telesnej schránky obsahujú aj nejaké to duchovno. Prečo vždy za prácu, ktorú urobíme navyše, mimo nášho zvyčajného rozvrhu myslíme na to, že by nám za to mohli dať niečo späť? Česť výnimkám. A prečo za tým „niečo späť“ vidíme častokrát práve peniaze? Myslím, že každému z nás na nich záleží trošku viac ako by malo. Peniaze nám mnohokrát viac ubližujú ako pomáhajú. Bez zachvenia myšlienok vedia zničiť krásne medziľudské vzťahy, či zruinovať človeka až tak, že neostane po ňom ani kosť na kosti… Áno, vedia nás aj potešiť. Krásny je napríklad pocit vlastníctva novo kúpenej knihy, PC-hry, či akejkoľvek inej materiálnej veci, ale na ako dlho? Koľkokrát do týždňa, dňa, či dokonca hodiny snívame o lepšom aute, modernejšej sedačke do obývačky či novom, výkonnejšom mobilnom telefóne?

Zamyslime sa nad momentmi, kedy sme naozaj vo vnútri svojej duše pocítili úprimnú radosť. Čo nám ju spôsobilo? Boli to veci alebo ľudia, či niečo nezvyčajné, čo sa nám bez očakávania prihodilo. Pamätám sa, že jediná kúpená vec z ktorej som sa dokázala tešiť viac ako týždeň bol keyboard (digitálny klávesový hudobný nástroj). Teraz viem, že to asi nebol krásny pocit z toho, že mi tá „vec“ stojí v izbe, ale tešila som sa práve z tých chvíľ, keď som rozvíjala svoju osobnosť hrou na tento magický objekt.

A tak to je myslím u väčšiny populácie. Materiálne veci nedokážu spôsobiť toľko dlhodobej radosti, koľko dokáže napríklad narodenie nového člena do rodiny. (Práve som použila veľmi silný argument, viem. 🙂 ) Radosť sa nachádza v ľuďoch. V ich malých, každodenných prejavoch lásky, v milých slovách, skutkoch. Vždy, keď prídem ráno do školskej šatne veľkosti dva krát štyri metre, je v nej napchaných minimálne štyridsať ľudí. Neviete si predstaviť, aký je to krásny pocit, keď sa počas predierania na moje najvzdialenejšie miesto v rohu stretnem s desiatkami milých, ranných pozdravov typu: „Ahoj Sisa!“ Krásny pocit v srdci, keď vieme, že niekam patríme a niekomu na nás záleží, všakže?

Mnoho ľudí má však pocit, že nikam nepatria a nevedia sa zaradiť do žiadnej menšej či väčšej skupinky ľudí. Ak niekto taký číta môj článok a hovorí si, choď preč s tým, že ľudia dokážu vzbudiť vo mne radosť! Sú to len mechanické stroje, ktoré vidia všade len seba, skúste vyjsť von. Do obchodu alebo len tak na ulicu a prihovoriť sa niekomu. Na sto percent viem, že natrafíte na človeka, ktorý bude hodný úsmevu, vám to zvýši tlkot srdca a serotonin pomôže k zvýšeniu pochmúrnej nálady. A to ani nemusíte mať žiadnu partiu najlepších kamarátov, stačí vysloviť pár milých slov.

Ak žijete na samotke v Aljašských horách, ďaleko od civilizácie, nezúfajte. Okolo vás sa nachádza nespočetné množstvo krásy. Jediné čo vám chýba, je odhaliť jej skryté tajomstvá. Zamilujme sa do zvukov prírody. Jemného šepotu listov na stromoch v podvečernom vetríku, rozhovorov vtákov v teplé letné rána, spevavého žblnkotu vody bojujúcej s ostňami kameňov… Osvojme si vôňu pokosenej trávy, čerstvo narúbaného dreva, či dokonale čistého vzduchu po daždivej smršti…

Keď sa naučíme radovať z týchto malých, možno nepovšimnuteľných drobností, už nikdy nebudeme chudobní. Už nikdy nám nebudú chýbať peniaze na  pozdvihnutie našej nešťastnej nálady. Bude stačiť vyjsť von, ľahnúť si na lúku do mäkkej trávy, ruka v ruke s najlepším priateľom a spolu vdychovať nádhernú vôňu drobných kvetov.  Veď napokon najkrajšie veci na svete sú zadarmo a to preto, že to nie sú veci, ale okamihy.happy

Môže EduPage fungovať v Ugande?

09.04.2024

Školský systém EduPage netreba slovenskému publiku asi špeciálne predstavovať. Známy je najmä medzi učiteľmi, žiakmi a ich rodičmi. Niektorí ho chvália, niektorí naň nenachádzajú pekného slova, no pri oboch si treba uvedomiť, že softvér môže byť len tak dobrý alebo len tak zlý, ako sa ho rozhodneme používať. Podobnými slovami som sa snažila ukončiť dvojdňové [...]

Sviatky Veľkej noci po ugandsky

02.04.2024

Milí priaznivci našich ugandských dobrodružstiev, skutočnosť, že sa vám opäť prihováram na tomto blogu, znamená len jedno. Do Ugandy som sa vrátila hoc len dočasne, ale s obrovskou radosťou v srdci. Moja agenda je tentokrát úplne odlišná, avšak o tom možno porozprávam v inom článku. Fantastické je, že sa do Ugandy vrátila aj Janka, opäť ako dobrovoľníčka [...]

Čo ma naučila Uganda?

24.12.2023

„Chudobným ľuďom nechýba čaro úsmevu. Žijú nekomplikovane, stavajú na vzťahoch, vzájomnej dôvere a pomoci. Človek im ide pomáhať a vráti sa domov obohatený veľkosťou ducha tých, ktorí majú málo materiálnych istôt, ale zato veľké srdce.“ Myšlienka pátra Petra Kučáka, misionára pôvodom z Čadce, ktorý už niekoľko rokov pôsobí v Keni. Do Afriky som sa [...]

Milei

Ďalšia posila pre NATO: Argentína chce byť globálnym partnerom

19.04.2024 06:50

Argentína má od roku 1998 strategické vzťahy s ozbrojenými silami USA, hoci nie je plnoprávnym členom NATO.

Russia Ukraine War

ONLINE: Trump: Prežitie Ukrajiny je dôležité aj pre USA. Hýb sa Európa, daj viac peňazí

19.04.2024 06:15

Prežitie Ukrajiny v súčasnej vojne proti Rusku je dôležité tak pre Európu, ako aj pre Spojené štáty, uviedol americký exprezident Donald Trump.

Ukrajina

Ukrajina aj Izrael. Zvládla by EÚ dva konflikty?

19.04.2024 06:00

Pre Ukrajinu hľadajú protivzdušnú obranu, na Blízkom východe chcú zabrániť stupňovaniu napätia. Na tom sa zhodli lídri krajín EÚ.

Fokker3128

Kiska lietal špeciálom do Popradu, Pellegrini na operu. Hodina letu stojí tisíce, aké sú pravidlá využívania vládnej flotily?

19.04.2024 06:00

Cestovanie kamkoľvek, bez udania dôvodu a zadarmo, účet totiž platí štátna kasa

Štatistiky blogu

Počet článkov: 93
Celková čítanosť: 205435x
Priemerná čítanosť článkov: 2209x

Autor blogu