Založ si blog

Peniaze, za ktoré veci nekúpiš

     Tento netradičný názov pre článok pochádza z myšlienkových pochodov jedného môjho kamaráta, ktorý mal zjavne v čase čítania môjho nedávneho článku dobrú náladu. Keď som sa nad ním zamyslela, no nedávalo mi to zmysel. Napokon sa mi priznal, že zmysel v tom nevidel ani on sám. Boli to len dve vymenené slová v istom vetnom komplexe. No dnes som sa k nim po neskutočne rýchlo uletených dvoch mesiacoch vrátila a splnili svoj počiatočný účel.

     ,,You make a living by what you get, you make a life by what you give.“ Tento nádherný citát pripisovaný britskému premiérovi Churchillovi kompletne vystihuje asi najpodstatnejšiu ľudskú hodnotu. A samozrejme, nie je to len o dávaní materiálnych vecí. Keby to tak bolo, tak mnoho z nás by nemalo šancu neustále niekomu niečo darovať/dať. Dá sa to parafrázovať aj v trošku inom svetle: „Správajme sa k ľuďom tak ako chceme, aby sa oni správali ku nám.“ Slovenčina je tiež bohatá na múdre myšlienky… Teda nejde len o dávanie darčekov, sladkostí, nákupných poukážok, ale najmä o dávanie seba samého. Keď sa budeme k ľuďom správať milo, tak nebudú mať dôvod správať sa k nám ako k hyenam, aj keď nepopieram, nájdu sa aj takí. Ale rozhodne menšie množstvo a je práve na nás, aby sme svojimi ľudskými hodnotami ten obal nenávisti a zlosti, ktorým majú obalené srdcia roztopili. Zaujal ma jeden citát z výbornej drámy od Ivana Bukovčana: „Človek nikdy nemá veľa možností. No vždy má aspoň jednu. Zostať človekom.“ A tak to naozaj funguje. Keď cítime, že nám už nič nezostáva, že prichádzame o všetko, že nevládzeme pokračovať ďalej, zostáva nám len táto jedna možnosť. Tá sa z nášho vnútra nikdy nestratí, ak to nedovolíme. V konečnom dôsledku nás možno napokon to naše „zostanie človekom“ zdvihne z prachu a posunie ďalej, nezáleží v akej podobe.

      To sú presne tie peniaze, za ktoré veci nekúpime. Avšak, načo sú nám veci? Tie predsa nepotrebujeme. Za tieto peniaze kúpime omnoho dôležitejšie záležitosti. Môžeme si za ne kúpiť partnera na celý život, rodinu, obrovský kruh skutočných priateľov a nikdy nebudeme sami, v kúte sedieť a utápať sa žiaľom nad zmareným životom. Vždy tu bude niekto, kto za nami príde, poklepe nám po pleci a povie: „Vstávaj, tento kút je pre teba moc tmavý, nájdi si iné miesto. Ty musíš žiť! A vieš prečo? Lebo si človek a si stvorený na to, aby si žil a využil to naplno! Plač je dobrý lekár, dokáže vyliečiť smútok aj súženie, ale už stačilo. V živote sú k tým tmavým chvíľam postavené aj svetlé chvíle, tak vyjdi von a pozri sa, ako sa na teba usmieva slniečko!“ 🙂

 

     Na záver by som Vám chcela pripojiť krátky príspevok o tom, ako som sa nedávno cítila výnimočne, vďaka mojim peniazom. 🙂

     Dnes som sa cítila výnimočne. A nepotrebovala som k tomu vyhrať prvú výhru v lotérií ani dovolenku na Havaji. Dnes som bola totižto darovať krv v Národnej transfúznej stanici v Martine (vyslovovanie celého názvu inštitúcie mi vytvára ešte väčší pocit výnimočnosti 😀 ). Zo začiatku som sa veľmi bála. Nebol to však strach z ihiel alebo nemocničného prostredia. Bála som sa, že kvôli mojej čiastočnej anémií nebudú moju krv chcieť a ja odídem dnes naprázdno, pre ľudstvo úplne nepotrebne. Bola som v tom, že moja krvná skupina je AB, takže by im bola nie úplne zbytočná, ale ani by moc nepomohla. Môj kamarát mi hrdo ukazoval svoju skupinu. Na preukaze mal veľkým písmom, čiernym perom napísané 0+. Ó, bože, ako rada by som sa aj ja pýšila takouto hodnotou… Po krátkych vyšetreniach sestričiek sa naozaj prišlo na to, že hladina hemoglobínu v mojej krvi je jedno číselko pod spodnou hranicou prípustnosti. Na malú chvíľu ma premkol smútok. Naozaj som nepotrebná… No ako som ďalej počúvala ten neúprosný verdikt lekárky, dozvedela som sa, že krv mi chcú aj tak zobrať, hoci menšie množstvo a znova (chápete? Môžem znova prísť!) budem schopná darovať túto sýto červenú, životne dôležitú tekutinu až o pol roka, nie o štyri mesiace ako to býva u žien zvykom. A viete prečo? Lebo som 0+! Ó, áno, potrebná pre tento svet! A viem, že ľudí s touto krvnou skupinou je na svete ďalšia miliarda, no ja mám dnes pocit výnimočnosti a nikto mi ho nevezme!

     Darovanie krvi je veľmi krásna záležitosť. A nie je to len v tom milom prístupe sestričiek a v tom, že po celom procese dostanete keksík, bagetku a stravný lístok v podstate zdarma. Najkrajšie zo všetkého je to, že hoci budúceho vlastníka svojej krvi nepoznáte, viete, že mu pomôže, možno v nejakom extrémnom prípade dokonca zachráni život. Veď o tom celý tento svet je, dostávať je nádherné, no omnoho nádhernejšie je dávať. 

 

friends help

Miesto, kde deti môžu byť deťmi

19.04.2024

Božie cesty sú nevyspytateľné a mám pocit, že v Ugande to platí viacnásobne. Počas môjho šesťmesačného pobytu v Ugande minulý rok sa mi s Božou pomocou podarilo rozbehnúť jeden nový pekný projekt—detský domov, v ktorom môžu vyrastať opustené deti a siroty, ktoré nie sú HIV pozitívne. Takých je tu tiež veľa. Nízka gramotnosť a nedostatok vzdelávacích [...]

Môže EduPage fungovať v Ugande?

09.04.2024

Školský systém EduPage netreba slovenskému publiku asi špeciálne predstavovať. Známy je najmä medzi učiteľmi, žiakmi a ich rodičmi. Niektorí ho chvália, niektorí naň nenachádzajú pekného slova, no pri oboch si treba uvedomiť, že softvér môže byť len tak dobrý alebo len tak zlý, ako sa ho rozhodneme používať. Podobnými slovami som sa snažila ukončiť dvojdňové [...]

Sviatky Veľkej noci po ugandsky

02.04.2024

Milí priaznivci našich ugandských dobrodružstiev, skutočnosť, že sa vám opäť prihováram na tomto blogu, znamená len jedno. Do Ugandy som sa vrátila hoc len dočasne, ale s obrovskou radosťou v srdci. Moja agenda je tentokrát úplne odlišná, avšak o tom možno porozprávam v inom článku. Fantastické je, že sa do Ugandy vrátila aj Janka, opäť ako dobrovoľníčka [...]

kastiel cunovo

Mestá a obce kritizujú nápad rezortu kultúry. Odkazujú: predaj pamiatok je zložitý, novinky situáciu zhoršia

20.04.2024 06:00

Rezort pripustil, že nemá v rozpočte vyčlenené prostriedky na ich kúpu a doteraz si predkupné právo neuplatnil ani raz.

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

Štatistiky blogu

Počet článkov: 94
Celková čítanosť: 206015x
Priemerná čítanosť článkov: 2192x

Autor blogu