Založ si blog

Malta je super

Dnes mám deň voľna. Rozhodla som sa zrekapitulovať si život. Prepáčte, ak sa budem opakovať.

22:24. Sedím na pláži, na pobreží Stredozemného mora. Mediterraneanom ho tu nazývajú. Predo mnou rozbúrené vlny jemne hladia povrch kamenistej pláže. Viem, že nie som prvý ani posledný človek, ktorý si užíva tento moment. Už Starec trištvrte storočia nazad nazýval more svojou la Mar, v ženskom rode. Bolo jeho láskou. Ako jediná bytosť prejavujúca známky života, ochotná tráviť dlhé dni s opusteným mužom. A dokonca viem, že nie som jediná, ktorá vníma jemný morský vánok v tejto chvíli. Predstavujem si svet a v ňom tisícky ľudí sediacich na pobreží, hladiacich do diaľav. Ako také malé hlavičky špendlíkov svietiace na glóbuse. Ktovie o čom premýšľajú. Niečo ich trápi? Sú šťastní? Alebo len tak sedia a počúvajú. Ja premýšľam o nich.

Malta je krásna. Keď sme sem prišli, skoro vôbec sa mi nepáčila. Chýbala mi moja slovenská zeleň. Stromy, lesy, tráva do ktorej môžem ponoriť moje bosé chodidlá. Tu len samý žltý kameň a okolo modré more. Ako tu môžu ľudia žiť? Nechýba im vôňa sviežej kôry stromov? Nie. Takisto ako mne na Slovensku nechýba more. Každá časť sveta má svoje čaro a tajomstvá, ktoré čakajú na naše spoznávanie. Tento ostrov rovný veľkosti našej Bratislavy ich má vraj mnoho. „Vraj” preto, lebo som zatiaľ nemala čas ich spoznať. Šesť pracovných dní po minime 13 hodín trošku unaví človeka. No mesto, v ktorom žijem, mi úplne stačí na zarytie Malty pod povrch môjho srdca. Cestovanie je krásna záležitosť. Keď príde človek do neznáma, cíti sa sám. Nový kraj ho víta novými mravmi a jemu sa to nemusí páčiť. Avšak učíme sa predsa celý život. S pokorou v srdci sa dá všetko zvládnuť. Spoznať nových ľudí, nájsť si kamarátov, rodinu. To sa podarilo mne a Romi, mojej spolužiačke zo strednej školy. Tento rok sme sa rozhodli vyskúšať nový svet spoločne. Ide to tak ľahšie. Hlavne začiatok. A nebanujeme. Malta je multikultúrny ostrov. Krásne je, že my Slovania, si medzi sebou rozumieme. Cítime sa pritom ako keby sme patrili do jedného národa. Hoci Slovensko a Srbsko (napríklad) sú si dosť odlišné a na mape si ruky nepodávajú. Práca v reštaurácií na pobreží dá človeku veľa do života. Toľko dovolenkárov som nestretla za celý život. Skoro každý má chuť porozprávať sa o svojej krajine. V Austrálií majú mnoho králikov a žiab  a vo Fínsku v tomto období nezapadá slnko. Nevravím, že som o tom nevedela, ale vidieť ľudí s láskou rozprávať o svojej krajine, hoc žijú na Malte už niekoľko rokov, sa nedá len tak prehliadnuť bez povšimnutia. Svet je plný krásnych vecí a dajú sa nájsť v každom dni. Už dávno som to vedela, no more a jemný maltský vánok mi privial môj život späť do mysle. Občas sa stane, že sa človek stratí. Inak sme veľmi spokojné. Rodina, s ktorou žijeme je skvelá. Je to vlastne len staršia pani s manželom a štyrmi mačkami. Nedávno k nám nasťahovali papagája, ktorý ma pohrýzol. Deti sa už vysťahovali. A manžel tiež čoskoro odíde, rozvádzajú sa. Už bolo dosť utrpenia. Práca je tiež veľmi super. Lepšiu sme si nemohli nájsť. Úžasný tím, skvelí kuchári, dve jedlá denne zadarmo. Keď sme hladné, nenápadne nám niečo podstrčia. A pražiace slnko 15 hodín denne. Aspoň, že môžeme po skončení očistiť zmorené duše v mori. Pokiaľ nehrozia medúzy. Občas mám pocit, že by mi mala domovina chýbať viac. Avšak viem, že ma tam čaká, v objatí Tatier a Dunaja. V srdci Európy. Nikam neodíde. Zákazníci pred nami Slovensko vychvaľujú. Krásna krajina. Jeden z nich videl kamzíka. Ja zatiaľ nie. Som celkom v poriadku, no myšlienky mi lietajú kade tade a v riadkoch nebadám znaky kohéznosti textu. Idem sa radšej prejsť. Malta je super.

Na svete je toľko lásky a dobra a my o tom ani netušíme

23.04.2024

Minulý rok som v Ugande strávila šesť mesiacov viac menej na jednom mieste, v centre Gift of Love pre HIV pozitívne deti, postavenom s finančnou pomocou Slovenskej katolíckej charity. Bol to čas ako z rozprávky. Spoznávala som funkcie centra, jeho ľudí a najmä deti, no okrem pár návštev miestnej základnej školy a pár úradov som nevytiahla päty z tepla domova. Žila som v [...]

Miesto, kde deti môžu byť deťmi

19.04.2024

Božie cesty sú nevyspytateľné a mám pocit, že v Ugande to platí viacnásobne. Počas môjho šesťmesačného pobytu v Ugande minulý rok sa mi s Božou pomocou podarilo rozbehnúť jeden nový pekný projekt—detský domov, v ktorom môžu vyrastať opustené deti a siroty, ktoré nie sú HIV pozitívne. Takých je tu tiež veľa. Nízka gramotnosť a nedostatok vzdelávacích [...]

Môže EduPage fungovať v Ugande?

09.04.2024

Školský systém EduPage netreba slovenskému publiku asi špeciálne predstavovať. Známy je najmä medzi učiteľmi, žiakmi a ich rodičmi. Niektorí ho chvália, niektorí naň nenachádzajú pekného slova, no pri oboch si treba uvedomiť, že softvér môže byť len tak dobrý alebo len tak zlý, ako sa ho rozhodneme používať. Podobnými slovami som sa snažila ukončiť dvojdňové [...]

Vakcína / Očkovanie /

WHO: Očkovanie zachránilo za uplynulých 50 rokov najmenej 154 miliónov životov

24.04.2024 19:11

V priemere to za toto obdobie predstavuje šesť zachránených životov za minútu.

zuzana čaputová, spišské podhradie, tragédia, nehoda, autobus

Prezidentka Čaputová si v Starej Ľubovni uctila obete nešťastia z Podhradia

24.04.2024 18:47

V stredu navštívila i obec Zborov v okrese Bardejov.

SR Bratislava RTVS protestný pochod BAX

Progresívci sa pre schválené zmeny v RTVS oblečú do čiernej, avizujú protesty. Podľa SaS urobí vláda z RTVS dezinformačné médium

24.04.2024 17:41

Poslankyňa Zora Jaurová povedala, že upravená verzia zákona je rovnakou hrozbou, ako pôvodná verzia.

Fico

Fico chce prešetriť prideľovanie spisov na Najvyššom súde. Prideľujú sa transparentne, kontrola bola arogantná, odpovedá Šikuta

24.04.2024 16:51, aktualizované: 18:50

Podľa šéfa Smeru je podozrivé, že najcitlivejšie veci pripadali senátu 5T sudcu Juraja Klimenta.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 95
Celková čítanosť: 207172x
Priemerná čítanosť článkov: 2181x

Autor blogu