Založ si blog

O stretnutiach s lokálnym živočíšstvom v Ugande

Mesiac sa s mesiacom stretá a náš druhý týždeň v Ugande sa blíži ku koncu. Pomaly (ale naozaj pomaly, tak africky pomaly) sa v centre zabývavame, učíme sa mená detí a kolegov, hľadáme si svoje miesto a postupne definujeme našu prácu. 

Tak sa stalo, že sme sa jedného dňa dostali napríklad ku strihaniu kríkov. Centrum pôsobí ako skutočná oáza pokoja. Nachádza sa tu nespočetné množstvo rôznych kerov, paliem a ovocných stromov, ktoré postupne počas roka dozrievajú a vďaka nim máme čerstvé mangá, marakuje, pomaranče, guavy a mnohé iné, ktoré sme zatiaľ ešte neobjavili. Zaujímavosťou bol pre mňa napríklad tzv. Brother Heart fruit (Soursop), po slovensky Anona mäkkoostnatá, o ktorej som za môj dlhý život nepočula, ale domáca šťava z nej chutila na päť hviezdičiek z piatich. 

Okrem tropického ovocia sme za posledný týždeň mali možnosť ochutnať aj iné domáce delikatesy. Za zmienku stojí napríklad dlhokrídly hmyz, tzv. biele mravce (domáci vznešený názov pre okrídlené termity). Sú zdrojom bielkovín, nenasýtených tukov a vitamínov A a C. Podľa verejne dostupných webov a rovnako miestnych je najlepšie jesť ich za surového stavu, samozrejme, bez krídel, avšak dajú sa pripraviť aj varením alebo vyprážaním. Nám sa pod ruky (alebo lepšie povedané pod zuby) dostali pražené a solené termity. Musím úprimne povedať, že ak by mi medzi zubami neostali malé nožičky, myslela by som si, že som jedla slovenské oškvarky, keďže tieto chrobáčiky chutili veľmi podobne. Janka si dala tiež, ale pri konzumácii sa nemohla na ne pozerať, a tak len námatkovo hľadala telíčka prstami a hádzala ich do úst. Mňam.

Pardon, ihneď prejdem na chutnejšiu tému. Už druhý deň u nás v izbe na stene prespáva pán šváby. Za včerajší deň sa neposunul ani o milimeter, iba sa otočil o 180 stupňov. Keď sa však deň blížil ku koncu, rozhodol sa presunúť sa nad moju posteľ. Mali sme z toho s Jankou celkom komédiu. Veriac, že nás moskytéria ochráni aj pred útokom päťcentimetrového chrobáčika sme v pokoji zaspali. Ráno bol šváby premiestnený o meter doprava a odvtedy sa opäť nepohol. Hovoríme si, že jedného rána bude musieť vyhladnúť a už tú česť s ním zdieľať izbu mať nebudeme. 

Pravidelne k nám však na hospitácie chodia usilovné húfy mravcov, ktoré si za našimi dverami robia rituálne obety svojich úlovkov. Nosia so sebou aj larvy. Zrejme tiež poznajú slovenské príslovie: čo sa za mladi naučíš, na starosť ako by si našiel. Bohužiaľ, keďže nám narúšajú bežné užívanie našej izby a kúpeľne, máme s nimi zakaždým krátky (cca 15 minútový) proces a už ich niet. 

Zbierku fauny nateraz dotvárajú myšky a potkany, ktoré bývajú v streche našej jedálne (tukulky, viď nižšie na obrázku). Podobne ako Ratatouille nemajú odvahu zísť k nám dole a najesť sa v našej prítomnosti, a preto sú naše stretnutia obmedzené na záblesky telíčok s chvostíkmi niekde za sieťkou vystlaným oknom. Do jedálne a rovnako aj do izby nás chodia skontrolovať aj slečny jašteričky. Z tých máme špeciálnu radosť, keďže sa živia komármi, ktoré sú oficiálne uznané za najnebezpečnejšie zvieratá Afriky, ktoré prenášanými chorobami zabíjajú ročne viac ľudí ako všetky nebezpečné zvieratá dokopy. Jašteričky sú fajn, pokiaľ si ich jedného rána nenájdete pri obúvaní v ponožke, ako sa raz stalo našej spoludobrovoľníčke Dianke. 

Pôvodne som chcela v tomto článku písať práve o lúčení sa s aktuálnymi dobrovoľníkmi, keďže Dianka tento týždeň odchádza a o týždeň nás opustí aj Marek, ale téma lokálnych zvieratiek ma pohltila. Na Slovensku by ma pán šváby v spálni na stene alebo slečna jašterička v kuchyni vystrašili, ale tu si poviem: wow, vitajte u nás. Myslím, že toto bude jeden zo smerov, v ktorom ma Afrika ako človeka posilní. A pritom to bude možno ten najmenší. 

Lúčenie si teda nechám na ďalší týždeň, keď bude oficiálne odchádzať aj Marek. Verte mi, je o čom rozprávať. 

Ako posledný by som možno rada spomenula sviatok, ktorý sa tu minulú stredu slávil. Eid al-Adha (po slovensky Sviatok obetovania), je jeden z dvoch oficiálnych sviatkov islamu, kedy moslimovia slávia Abrahámovu ochotu obetovať svojho jediného syna Izáka ako akt poslušnosti voči Bohu. Ako iste vieme, Boh napokon ponúkol Abrahámovi za jeho poslušnosť jahňa, a tak malý Izák mohol ostať nažive. Tento sviatok tiež zdôrazňuje koniec každoročnej púte do Mekky. Keďže islam je po kresťanstve druhé najrozšírenejšie náboženstvo v Ugande (13,7%), Uganďania si užívali deň pracovného pokoja. Aj naše deti mali deň voľna, hoci navštevujú kresťanské školy. Všimla som si, že v teste všeobecných vedomostí si môžu vybrať, či vyplnia otázky pre kresťanov alebo pre moslimov. Spolunažívanie týchto, pre nás často veľmi odlišných náboženstiev, je tu veľmi mierumilovné. Túto symbiózu by som rada ukončila myšlienkou 18 ročného Yasiriho Musu z centra, ktorý je moslim, ale pravidelne chodí na kresťanské sväté omše a modlí sa ruženec kľačiac pred oltárom. Keď sa ho Dianka pýtala, ako to vníma, či mu to nie je zvláštne, prípadne sa necíti nútený chodiť do kostola týmto kresťanským prostredím, bez premýšľania odpovedal: „Keď som doma, modlím sa v mešite, keď som tu, modlím sa v kostole. Nevidím v tom rozdiel, predsa len je to ten istý Boh, len ho uctievam v inom chráme a iným spôsobom.” Myslím, že sa od Yasiriho Musu máme čo učiť.

P.S. Po novom budú každé dva týždne vychádzať moje články aj na cestovateľskom webe Pravdy. Tu plánujem písať o oficiálnejších témach, ako napr. vzdelávanie, zdravotníctvo, kultúra a podobne. Prvý článok je už k dispozícii. 😉

Cena za najzdravšie vyzerajúci banánovník

02.05.2024

Moje posledné EduPage školenie sa udialo v meste Arua, ktoré je najväčším mestom na severe Ugandy, je strategickým uzlom a aj vďaka tomu v ňom ročne nájde útočište až 20% všetkých zahraničných utečencov a zároveň je sídlom biskupa diecézy Arua. Práve vďaka biskupovi sa podarilo zorganizovať moje najväčšie EduPage školenie v Ugande. Biskup Sabino Ocen Odoki je [...]

Na svete je toľko lásky a dobra a my o tom ani netušíme

23.04.2024

Minulý rok som v Ugande strávila šesť mesiacov viac menej na jednom mieste, v centre Gift of Love pre HIV pozitívne deti, postavenom s finančnou pomocou Slovenskej katolíckej charity. Bol to čas ako z rozprávky. Spoznávala som funkcie centra, jeho ľudí a najmä deti, no okrem pár návštev miestnej základnej školy a pár úradov som nevytiahla päty z tepla domova. Žila som v [...]

Miesto, kde deti môžu byť deťmi

19.04.2024

Božie cesty sú nevyspytateľné a mám pocit, že v Ugande to platí viacnásobne. Počas môjho šesťmesačného pobytu v Ugande minulý rok sa mi s Božou pomocou podarilo rozbehnúť jeden nový pekný projekt—detský domov, v ktorom môžu vyrastať opustené deti a siroty, ktoré nie sú HIV pozitívne. Takých je tu tiež veľa. Nízka gramotnosť a nedostatok vzdelávacích [...]

charkov

Všetko sa zachvelo, jediný úder zničil celú ulicu. Rusi prvýkrát zabíjali 1,5-tonovou bombou

06.05.2024 16:27

Všetko naokolo sa zachvelo, akoby sa začalo zemetrasenie. Jediný úder zničil celú ulicu, napísal šéf vyšetrovacieho oddelenia regionálnej polície.

autobus

Na diaľnici R1 sa prevrátil autobus, ktorý ťahala odťahová služba

06.05.2024 16:17

Prejazdný je len jeden jazdný pruh.

Maroš Žilinka

Žilinka rázne odmietol, že sa vyhol otázkam: Médiá ma neoslovili a zákon nepozná 'neformálnu debatu s opozíciou'

06.05.2024 16:13

Generálny prokurátor Maroš Žilinka sa ohradil voči článku v denníku Sme, že sa "vyhol otázkam poslancov aj médií".

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 208914x
Priemerná čítanosť článkov: 2176x

Autor blogu