Založ si blog

Uganda, dobrodružstvo začína

Leto je pre mnohých časom dovoleniek pri mori, prechádzok a pobytov v horách, hudobných festivalov či grilovačiek s rodinou a priateľmi. Pre nás je toto leto špeciálne. Čoskoro odchádzame na dobrovoľnícky projekt do vzdelávacieho centra Gift of Love (Slovenská katolícka charita) v africkej Ugande. 🇺🇬

🐘🐅🦓

Sme Janka a Sisa a ešte pred pár mesiacmi sme sa nepoznali, no obe sme v sebe pociťovali túžbu vycestovať a pomáhať v Afrike, a tak sa naše cesty napokon pretli v Slovenskej katolíckej charite. Janka je vyštudovaná pani učiteľka, ja scenáristka, ale obe s láskou k deťom veríme, že budeme v Ugande aspoň na pár chvíľ prínosom, rovnako ako bude Uganda prínosom pre nás. Tešíme sa na vzájomné obohatenie.

Napokon, veľa sme sa naučili už na prípravných stretnutiach, ktoré sme s charitou absolvovali. Zoznámili sme sa s históriou, kultúrou aj súčasnosťou Ugandy, spoznali sme najbežnejšie stereotypy, ktoré majú Európania o Afričanoch a opačne a dostali sme mnoho hodnotných rád, ktoré, veríme, nás budú v dobrom sprevádzať počas celého nášho pobytu. Dôležitá je napríklad psychohygiena. Človek je v neznámom prostredí, stretáva sa s úplne novou kultúrou, novými ľuďmi, náhle rieši situácie, ktoré nikdy nemusel. V tomto zhone netreba zabúdať na to, že aj my sme len ľudia, ktorí majú svoje limity a je dobré poznať sám seba a to, čo nám pomáha v ťažších chvíľach vypnúť.

Okrem povinných očkovaní, lekárskych prehliadok, poistení, víz, písania zoznamov, čo všetko si nesmieme a nechceme zabudnúť, sa príprava dostáva aj do nášho podvedomia. 

Ja som si do batožiny pribalila knihu Jar Adely Ostrolúckej od Ľuda Zúbeka, ktorá mi vždy v zahraničí pomáha vo chvíľach, keď sa mi cnie za domovom. Janke sa nedávno snívalo, že sme si v Ugande vybaľovali kufre, keď zistila, že si na Slovensku zabudla sladkosti. Vravíme si, že ak to bude jediný problém, ktorý nás na našej ceste postretne, budeme spokojné.

Naša osobná príprava zahŕňala napríklad aj prax v slovenskej škôlke. V Ugande sa okrem iného budeme venovať aj predškolákom, a preto sme boli načerpať inšpiráciu a zmysel pre systém vo výchovnej inštitúcii, ktorá napĺňa svoju funkciu. Deti majú určitý harmonogram, čas na vzdelávanie, cvičenie, hru a oddych, všetko podložené rôznymi materiálmi a riadne zdokumentované. Popritom pani učiteľka pôsobí, akoby práve vstala. Plná energie a chuti do života sa snaží deti zaujať každú minútu ich pobytu v škôlke. Je to fuška, klobúk dole.

Ďalšia príprava z mojej strany sa niesla v zmysle praktickosti. V Ugande nebudeme mať práčku, teda ma zaujímalo, ako to naša automatická práčka robí, že oblečenie po krátkom pobyte v nej vyjde vždy čisté, svieže a zrelaxované. Myslím si, že jej tajomstvo spočíva v dostatočnom množštve vody, pracieho prostriedku a v nekonečnom počte pohybov v smere a protismere hodinových ručičiek až do zbláznenia. Mimo toho som si zriadila tzv. falošnú peňaženku, do ktorej som dala prepadnutú debetnú kartu, kartičky do britských obchodov, preukaz do univerzitnej knižnice a niekoľko bonnov na wc. Prihodila som zopár drobných s podobizňou bývalej britskej kráľovnej. S príchodom Karola III. sa bude ich mena postupne tak či onak meniť. Peňaženka má slúžiť v prípade prepadnutia — je ľahšie niečo odovzdať, ako sa tváriť, že pri sebe nič nemám. Avšak mám len jednu, tak dúfam, že nebude dobrodružstiev tohto typu viac. Dobrá rada znela: neberte si so sebou nič, čo nie ste ochotné nechať si ukradnúť. Premýšľam, či prípadný únos prežije môj deväťročný notebook. Zrejme áno. Jeho vnútro som zálohovala na externý harddisk, ktorý pocestuje tiež, ale v odlišnej batožine, aby sa nestalo, že sa vydajú na vlastné dobrodružstvo spoločne. Samozrejme, tie najdôležitejšie veci sú uložené na online úložiskách, útoky hackerov nám zatiaľ nikto nehlásil. Ako posledná pribudla do mojej batožiny spoločenská hra Poznáš Slovensko?, ktorou plánujem týrať moju spoludobrovoľníčku Janku, keď mi bude chýbať naša krásna domovina. Verím, že to spolu zvládneme.

Odchod z domu na dlhšiu dobu nie je jednoduchý. Aktuálne prežívame sínusoidu emócií, kedy sa v nás strieda nadšenie, očakávania, ale aj obavy a pochybnosti, ale vždy si pripomíname, že túžba pomáhať v Afrike sa v nás nedala uhasiť inak, ako skutočným vycestovaním. Podpora zo strany okolia a ich modlitby sú v tomto čase na nezaplatenie. Veríme a Pána Boha prosíme, aby náš čas v Afrike požehnal. Aby to bolo pre nás obdobie hoc aj veľkých skúšok, ale zároveň nových poznatkov a životných lekcií. Aby sme v Ugande boli užitočné. Vieme, že nejdeme spasiť svet. Spasiteľ je medzi nami len jeden a my sa ho snažíme nosiť v srdci. Uganda fungovala úplne v poriadku pred našim príchodom a rovnako bude fungovať aj po ňom. Avšak prosíme za kúsok vzájomného odovzdania, my im a oni nám. Niečo trvácne, čo v nás zostane navždy.

 

P.S. 1 Na priloženej fotke môžete vidieť našu fantastickú štvorku: spolu s nami sa na dobrovoľníctvo pripravovali veselé dvojičky Majka a Kajka zo Sobraniec, ktoré budú od júla pôsobiť v Rwande. 🇷🇼

P.S. 2 Ak bude čas a priestor, niečo málo si budete môcť prečítať každý utorok. To je zároveň sľub, ktorý dávam sama sebe – pravidelnosť. 😉

Cena za najzdravšie vyzerajúci banánovník

02.05.2024

Moje posledné EduPage školenie sa udialo v meste Arua, ktoré je najväčším mestom na severe Ugandy, je strategickým uzlom a aj vďaka tomu v ňom ročne nájde útočište až 20% všetkých zahraničných utečencov a zároveň je sídlom biskupa diecézy Arua. Práve vďaka biskupovi sa podarilo zorganizovať moje najväčšie EduPage školenie v Ugande. Biskup Sabino Ocen Odoki je [...]

Na svete je toľko lásky a dobra a my o tom ani netušíme

23.04.2024

Minulý rok som v Ugande strávila šesť mesiacov viac menej na jednom mieste, v centre Gift of Love pre HIV pozitívne deti, postavenom s finančnou pomocou Slovenskej katolíckej charity. Bol to čas ako z rozprávky. Spoznávala som funkcie centra, jeho ľudí a najmä deti, no okrem pár návštev miestnej základnej školy a pár úradov som nevytiahla päty z tepla domova. Žila som v [...]

Miesto, kde deti môžu byť deťmi

19.04.2024

Božie cesty sú nevyspytateľné a mám pocit, že v Ugande to platí viacnásobne. Počas môjho šesťmesačného pobytu v Ugande minulý rok sa mi s Božou pomocou podarilo rozbehnúť jeden nový pekný projekt—detský domov, v ktorom môžu vyrastať opustené deti a siroty, ktoré nie sú HIV pozitívne. Takých je tu tiež veľa. Nízka gramotnosť a nedostatok vzdelávacích [...]

minister jozef bires, Jozef Bíreš

Bíreša na poste šéfa veterinárnej a potravinovej správy nahradil Martin Chudý

02.05.2024 18:47

Po návrate z Bruselu bol od roku 2017 nepretržite vedúcim odboru zdravia a ochrany zvierat.

Mária Kolíková

Kolíková návrh na svoje odvolanie vníma ako výkrik koalície: Kto sa nám postaví, pôjde dole

02.05.2024 17:57

Koaliční poslanci Kolíkovej vyčítajú aj to, že podpísala podnet na generálnu prokuratúru týkajúci sa zmeny štatútu SIS.

Robert Kaliňák

Krúpa má podozrenie, že Kaliňák koná v záujme cudzích zbrojárskych spoločností

02.05.2024 16:19

Krúpa avizoval, že téma sa možno bude riešiť aj na budúcotýždňovom výbore.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 96
Celková čítanosť: 208145x
Priemerná čítanosť článkov: 2168x

Autor blogu